Сьогодні ми з вами продовжимо тему єврейських надгробків Закарпаття, точніше символіки них. Будемо говорити про рибу, не про улюблену нефілте-фіш, а про ту, яку зображували на мацевах.
На мацевах присутній цілий тваринний бестіарій, від лева до ведмедя. Риба в ньому займає особливе місце, тому що Тора і риба пов’язані благословінням, яке праотець Яаков дав своїм онукам Ефраіму і Менаше, синам Йосифа.
«Ангел, віддаляючий від мене усяке зло, дай благословення юнакам! І наречеться у них ім’я моє та ім’я моїх батьків, Авраама та Іцхака! І як риби, хай множаться серед народів землі!».
Благословення отримав молодший Ефраім, від коліна якого вели своє походження Царі Північного Ізраіля. Тому символ риби в першу чергу пов’язаний з іменем Ефраім.
Як я вже писала, деякі біблійні імена у ашкеназі трансформувались у подвійні іврит-ідіш: Еєгуда у Арьє-Лейб, Нафталі у Цві-Гірш.
Цікаве перетворення сталось з іменем Ефраім, воно трансформувалось у Фішл (риба). На надгробках людей з такими іменами зображали риб.
Є ще одне цікаве «рибне» ім’я – Карпл, що буквально й означає саме риба короп.
Під благословення потрапили не тільки діти Йосефа, а і весь народ Ізраіля.
Коментар рабі Шломо Іцхака: «Весь народ Ізраіля названо іменем Йосефа, який годував і підтримував всі коліна Ізраіля у важкі роки голоду».
З цього приводу зображення риб не завжди прив’язуються до імені померлого. Риба може нагадувати про прихід Месії.
Для посилення алегорії месіанських часів на мацевах зображали наполовину риб, а наполовину левів. Такі надгробки можна зустріти на кладовищах Галіції й Закарпаття.
Є ще одне тлумачення цього символу, яке пов’язане із водою та зі свідомістю людини. В Талмуді про це пишеться:« Як вода тече зверху вниз, так слова Тори входять у свідомість смиренного».
Зображення риби на надгробку може свідчити про те, що покійний був занурений у Тору, як риба у воду.
Риба може являти собою праведника, який вижив у час всесвітнього потопу, через те, що поводився правильно, жив відповідно замислу Господа.
Найвідоміша риба у єврейській традиції
Це – морське чудовисько Левіафан, про якого розповідається у різних книгах Танаха.
Відповідно цим книгам, левіафанів було сотворено два – самця та самку, за принципом «кожній тварі по парі». Але Господь змушений був вбити самку, бо якби ці велетенські створіння почали б розмножуватись, світ би загинув. М’ясо самки було засолено і збережено, як їжа майбутнього.
Левіафана зображують, як довгу рибу, що звернулась у кільце. Вперше такі зображення з’явились у Німеччині ХVIII століття, у Біблії Амброзіана. Звідти сюжет позичили в інші рукописи, розписи синагог, і зрештою на мацеви.
Чому Левіафан згорнувся у кільце, відповідь проста: він настільки великий, що у морі йому мало простору і нема де розгорнутись.
Згідно Талмуду Левіафан – це така собі «консерва майбутнього». Його м’ясо будуть їсти праведники, як засолене, так і свіже.
Існують різні коментарі щодо вживання м’яса Левіафана у їжу. Хтось каже, що це тільки духовна насолода, якою будуть насолоджуватись праведники у раю. Тому зображення Левіафана на надгробку – це алегорія Воскресіння, коли праведники воскреснуть і кожний буде мати свою порцію духовної насолоди.
Три риби на мацевах
Цей мотив був дуже поширений у перших христіан, він символізував відому всім Святу Трійцю, а згодом – переосмислену єврейською духовною традицією. Спочатку сплетених риб використовували для розпису синагог, а потім для декору надгробків. Три риби стали символом Авраама, Іцхака і Яакова.
Опис і фото деяких єврейських надгробків Закарпаття
![](https://www.cosanostra.in.ua/wp-content/uploads/2024/03/434176030_1521984868347406_8665360432558773849_n.jpg)
На мацеві ми можемо бачити дві риби та глечик. Мацева з міста Ужгород. Це – пам’ятник Меіру, сину Дова а-Леві. 1873. Фото Е. Шнайдера.
Що можна зрозуміти з тексту через перекладач: ця людина була менеджером і освітянином, та пішла у засвіти у місяці таммуз, чи пішла у райське місто Таммуз.
![](https://www.cosanostra.in.ua/wp-content/uploads/2024/03/2.jpg)
Ця мацева також з Ужгорода. Пам’ятник Шмуеля Натана 1858 рік. Фото Е. Шнайдера. Спробуйте знайти сім риб. Два ведмеді видно дуже добре. Чи може це леви? Пам’ятник цікавий своєю символікою, роздивлятися його можна довго.
![](https://www.cosanostra.in.ua/wp-content/uploads/2024/03/3.jpg)
Великий Березний. Закарпаття. Мацева чоловіка. 1890 рік. Фото Б. Хаймовича. На пам’ятнику – три риби. Якщо вірити перекладачу, то на камені вибито: той, хто слідує заповідям.
![](https://www.cosanostra.in.ua/wp-content/uploads/2024/03/4-1.jpg)
Мацева з Великого Березного. Закарпаття. Пам’ятник Аврааму з Бродів. 1882 рік. Фото Хаймовича. На надгробку дві риби та два леви, які тримають корону.
Старий Авраам пішов, щоб відпочити, чекайте його у часи Тори.
![](https://www.cosanostra.in.ua/wp-content/uploads/2024/03/5.jpg)
Село Голубине. Закарпаття. Надгробок Натану сину Ісраеля 1874 рік. Фото Хаймовича. На мацеві велика риба їсть маленьку. Можливо, ми бачимо Левіафана у момент прийняття їжі.
Символіка єврейських надгробків складна і цікава, якщо у вас є що сказати щодо них, чекаю коментарів.
Олена Забенко